Behandelingen

U kan bij de professionele podoloog terecht met tal van klachten, in samenspraak met de patiënt trachten wij het ziektebeeld te omschrijven om vervolgens vanuit podologisch standpunt een oplossing te zoeken die de klacht kan verhelpen.

Podologie als oplossing voor volgende problemen

• Achillespees
    Achillespees klachten kunnen van verschillende oorzaak zijn. Wij gaan dit onderzoeken en eventueel in combinatie met andere therapien een oplossing zoeken.
  • Eelt en likdoorn
    Eelt en likdoorns zijn aanleiding om een podoloog te bezoeken. De podoloog heeft hier vaak passende oplossingen voor: dit kan zijn door een instrumentele behandeling aangevuld met een zooltherapie, bij verkeerde voetstand of looppatroon, of een teenstukje (=orthese), bij verkeerde teenstand.
  • Hielpijn
    Onderzoek moet uitwijzen of het hielbeen scheef staat of verkeerd wordt belast, want dit heeft invloed op het hielbeen zelf en de omgevende pezen maar ook op de rest van de voet. Daarnaast wordt onderzocht of het gaat om een hielspoor of een peesplaatontsteking of een combinatie van beide. Voor beide aandoeningen is het belangrijk de voet te ondersteunen om overrekking te vermijden. Een goede stabiele schoen met al dan niet een corrigerende inlegzool is een eerste vereiste. Daarnaast is het voor het echte hielspoor belangrijk de plaats van de botvorming te ontlasten door het maken van een uitsparing in de zool ter hoogte van het pijnpunt. Een podoloog kan bij een peesplaatontsteking deze direct ontlasten door een taping aan te leggen waarbij de spanning in de peesplaat vermindert. Als de klachten ontstaan door een verkeerde voetstand, afwikkeling of belasting van de voet heeft een podoloog verschillende therapiemogelijkheden te bieden. Daarbij moet men denken aan (sport)inlegzolen, schoenadvies, tijdelijke ontlasting (tape en/of zool) in combinatie met kinésitherapie, andere orthesen, loopadvies. In hardnekkige gevallen is echter een injectie of een operatie noodzakelijk.
  • Ingegroeide nagel
    Een podoloog zal altijd proberen de oorzaak van het ingroeien op te sporen en te behandelen. De eventueel aanwezige ontsteking wordt verzorgd/ behandeld. De podoloog zal adviezen meegeven over de juiste verzorging van de nagels en indien nodig een schoenadvies. Ook kan een nagelbeugel (orthonyxie) voor een te bolle of ingroeiende nagel een oplossing zijn. Bij extreme klachten, zoals een sterk bloedende zwelling/ontsteking, kan het mogelijk zijn dat de podoloog niet meer kan behandelen. Dan zal een deel van de nagel chirurgisch verwijderd moeten worden. Hiervoor zal de podoloog terugverwijzen naar de huisarts.
  • Knieklachten
    Een podoloog kan tijdens het onderzoek de stand en afwikkeling van de voet, enkel en knie controleren. Wanneer tijdens het lopen de enkel te veel naar binnen knikt (overproneert) of naar buiten (oversupineert) heeft dit effect op de knie en de structuren rondom de knie. De podoloog kan de stand of voetafwikkeling corrigeren met behulp van podologische zolen en/of u een goed schoenadvies geven.
  • Lage rugpijn
    Een podoloog kan in een onderzoek nagaan of uw afwijkende stand(en) in uw rug voortkomt uit een verkeerde of afwijkende voet-/beenstand of verkeerd looppatroon. De podoloog kan u een passend/juist schoenadvies geven en met behulp van podologische functionele zolen uw voetstand corrigeren of het beenlengteverschil compenseren.
  • Rugproblemen
    Om te voorkomen dat de rugpijn vaak terugkomt of chronisch wordt moet u er op gaan letten dat u een goede lichaamshouding aanneemt bij lopen en zitten en/of op de juiste wijze tilt. Een podoloog kan onderzoeken of uw rugklachten een oorzaak hebben in een verkeerde voetstand, beenlengteverschil, afwijkingen in het looppatroon of dat het met uw schoeisel te maken heeft. De podoloog kan u een passend advies geven met betrekking tot de dagelijkse bezigheden of een passend schoenadvies. Daarnaast kan de podoloog middels een zooltherapie uw verkeerde voetstand corrigeren of bij beenlengteverschil, dit opheffen.
  • Schoen- en voetverzorging tips
    Dit is zo uitgebreid en specifiek dat het best is dat U contact opneemt.

Podologie

Podologie (paramedisch beroep) is het opsporen, het behandelen en het voorkomen van klachten en functiestoornissen. Ook bij risico-patienten (vb. diabetes - reuma - ... ).

De podoloog is het aanspreekpunt voor problemen met het bewegingsapparaat van ons lichaam.
Aarzel dus niet om ons te contacteren, wij geven u een advies op maat.